På RLT vill vi att alla medarbetare, kunder eller leverantörer på alla nivåer ska agera etiskt och i enlighet med lagar, regler och våra interna riktlinjer och policys. Om du som anställd, kund eller leverantör uppmärksammar att vår organisation, eller personer i den, inte agerar på ett sådant sätt – utan istället på ett oacceptabelt sätt – ska du slå larm (visselblåsa).
För att risker om missförhållanden i vår verksamhet ska upptäckas och åtgärdas så fort som möjligt, har vi en rutin för s.k Visselblåsning. Det kan vara svårt att ta upp vissa oacceptabla förhållanden eller händelser, därför har vi tagit fram riktlinjer för hur du ska anmäla sådant.
Exempel på detta kan vara situationer som utgör risk för liv eller hälsa, klimat- eller miljöfarliga aktiviteter, korruption eller annan ekonomisk brottslighet, maktmissbruk, osäkra arbetsförhållanden eller brott mot säkerheten kring personuppgifter.
Som visselblåsare är det viktigt att anmäla på ett korrekt sätt och vara säker på att det du rapporterar är baserat på fakta. Med andra ord behöver det finnas en rimlig grund för att slå larm då en grundlös anklagelse kan få allvarliga konsekvenser för de som är inblandade. Om du slår larm enligt ovanstående riktlinjer är du skyddad mot repressalier från din arbetsgivare. Detta skydd gäller även för den som ännu inte visselblåst men tydligt uttryckt sin avsikt att göra det.
När en anmälan inkommer hanteras den med hög sekretess av ett särskilt utsett team inom RLT. Teamet består idag av VD, Produktionschef och Ekonomiansvarig. Teamet gör en inledande bedömning av anmälan för att avgöra om den faller inom ramen för visselblåsning. Därefter inleds en utredning vid behov. Under utredningen samlas relevanta fakta in, och berörda parter kan komma att bli kontaktade – dock utan att visselblåsarens identitet röjs, om anonymitet har begärts.
Alla ärenden dokumenteras noggrant och följs upp tills de är avslutade. När utredningen är färdig kommer lämpliga åtgärder att vidtas, beroende på vad som framkommit. Om du har lämnat kontaktuppgifter får du återkoppling på att ärendet har tagits emot och, i den mån det är möjligt, information om hur det har hanterats.
Via formuläret kan du slå larm anonymt eller lämna dina kontaktuppgifter så att vi kan följa upp med dig direkt. Om du vill lämna dina kontaktuppgifter gör du det i de frivilliga textrutorna där du kan ange dina kontaktuppgifter.
Tack för att du hjälper till att skapa en tryggare arbetsmiljö för oss på RLT!
Kundklagomål och enskilda tvister ska inte anmälas via vår visselblåsarfunktion.
Du kan välja att rapportera dina misstankar öppet eller anonymt. Vi ser gärna att du rapporterar öppet genom att ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Alla rapporter och meddelanden behandlas strikt konfidentiellt, och utredningen hanteras med största varsamhet och beaktande av din integritet. Du riskerar inte att drabbas av negativ särbehandling eller repressalier på grund av att du rapporterar.
Alt. 1) – Rapportera missförhållande via formuläret här på sidan.
Alt. 2) – Rapportera missförhållande direkt till VD, Produktionschef alt. Ekonomiansvarig.
Skriftliga rapporter och dokumentation av muntlig rapportering ska bevaras så länge som det är nödvändigt, dock inte längre än två år efter att ett uppföljningsärende har avslutats.
Vill du ha en kopia på din anmälan så fyll i fältet e-post. (vi ser aldrig din e-post utan den är krypterad och används endast för att automatiskt skicka ut en kopia på din anmälan).